:: Manfaat Mandi Pagi

hari ini mari kita bercerita pasal manfaat mandi pagi..bukan semua rakyat Malaysia ni suka mandi pagi
kalau pegi tandas pun setakat cuci cuci mata dan berus gigi..kalau dorang Chinese tak apa la sebab tu budaya mereka dan ada sebab sebab tertentu..mandi pagi sangat banyak kelebihan terutama mandi dengan air yg dingin tu walaupun sejuk tapi menyegarkan. sangat penting bagi pelajar dan pekerja ya ^^



1. Melancarkan peredaran darah
- Menurut kajian, mandi pagi dengan air dingin dapat membantu melancarkan peredaran darah. badan pun rasa lebih segar. bila peredaran darah lancar, maka darah dan oksigen akan sampai ke otak lebih cepat dan kita akan lebih cepat berfikir dan lebih pick-up. tak mau selow macam kura kura..


2. Meningkatkan sel darah putih
- Menurut kajian lagi, mandi dengan air dingin akan membantu meningkatkan sel darah putih. bila sel darah putih meningkat, maka makin tinggi lah daya tahan tubuh terhadap virus dan penyakit. kita pun akan sihat selalu..


3. Meningkatkan kesuburan
- ini kerana, mandi pagi meningkatkan hormon testosteron bagi lelaki dan hormon estrogen pada wanita. mmm..no komen pasal ni hahaha..


4. Memperbaiki kesihatan badan
- bila mandi badan kita akan bersih, kulit bersih dan sihat serta tidak kering. paling penting girls, mandi air dingin dapat mengurangkan lingkaran bawah mata yg macam panda sehinggakan kesegaran wajah semakin terpancar. wow! mandi air dingin jugak akan membuatkan kuku lebih cantik dan sihat.


5. Rambut lebih sihat
- semasa membasuh rambut, air dingin tu akan melindungi kulit kepala daripada kotoran yg melekat di kulit kepala. rambut akan lebih sihat dan kuat.


6. Mengurangkan tekanan
- Mandi pagi terutama dengan air sejuk dapat menyegarkan badan serta mengalirkan peredaran darah, bila badan segar maka perasaan tertekan jugak akan berkurangan kerana kita lebih relaks dan tenang lepas mandi.


Antara kelebihan lain, bila kita belajar atau bekerja kita akan bekerja dengan pelbagai keadaan dan situasi. bila badan kita berbau sebab tak mandi pagi mesti orang lain akan geli dengan kita kan? 
geli sebab badan bau, rasa tak bersih, n mesti orang fikir, orang malas mandi pagi ni pemalas. tapi kalau kita mandi pagi, orang selesa utk bekerja or belajar bersama, kita pun tak lah rasa tak selesa..
tengok, kucing pun pandai mandi. nampak beno nipunye gambar ni kan. hahaha
                                                             
                                                                                                                                     sumber : Tips

14 thoughts on “:: Manfaat Mandi Pagi”

  1. >> BEBETH : haha..tu la bgus kita tanya sama dorang..hehe..malu sy mau tanya..hihi..

    >> ZAHARIAH : bole2..bkn lagi Un-Joo..Ju On pun ada. nah, nda ko tkut tu..hahaha

  2. hee~ sy pun suuka mandi pagi kak..
    fresh betul kan? hehehe

    p/s : sy pnya temu duga di nabawan hari sabtu ni kak..hehehe harap semua berjalan lancar..

    sy sadis2 td tu teringat kenangan lama bha..huhu.. T.T

  3. >> Akak LM : ops..haha..tp biasa la kn ibu mengandung..lagi2 musim panas ni sy pun mandi 3 kali sehari dah. haha