:: Dalam setandan pisang, bukan semuanya busuk

as salam ..


pd tengahmalam ni aku nak mengarut sikit. dan aku tak kesah apa korang cakap kalau aku orang Sabah then cakap Melayu Semenanjung. bukan bertrip pon. dehh, lari dari tajuk utama. beralih ke tajuk utama. peribahasa mengatakan "dalam setandan pisang, bukan semuanya busuk".
maksudnya, dlm ramai-ramai orang itu, atau dlm komuniti itu, kalau ada seorang dua tiga orang yg melakukan kesalahan tidak bermakna seluruh anggota dlm kumpulan itu jugak bersalah. kerana yg melakukan kesalahan itu satu dua tiga orang, dan bukan semua. wajarkah semua turut terkena tempias kesalahan-kesalahan mereka? ndak kan? 
entry ini hanyalah pandangan semata-mata. bukan apa, takut nanti ada yg kata aku memanas d belog. awal-awal aku bagitahu, ini tak ada kaitan antara yg hidup atau yg dah meninggal. kalau terasa, terasa lah. perasaan semulajadi utk merasa terasa bukan? (hamboihh, tatabahasa gred apa ntah ni)
jadi, harapan aku, pandai-pandai lah menilai mana yg buruk dan mana yg baik. kalau ada pisang yg buruk, boleh buat benda lain, misalnya korang jemur ka. pastu korang bolehlah buat kerepek pisang. bubuh gula sikit, goreng dan jadilah kerepek pisang. nenek aku selalu buat tuh. sedap! lagipun pisang ni mengandungi tenaga terutama bagi mereka-mereka yg aktif.
tengok, bukankah aku merepek sahaja?

kerja aku mencilok gambar, thanks to Google. haha
p/s : lebih bagus gosip pasal pisang, tapi adakah orang mau gosip pasal pisang? :P

6 thoughts on “:: Dalam setandan pisang, bukan semuanya busuk”

  1. aku selalu gosip pisang bah. #tba2 ni. pisang mana sedap sekali. haha
    hmmnn, ndak patut salahkan semua jika benda tuh bukan di buat oleh semua pun ( eh apa ayat aku nih? )
    klo sorg buat salah, jgn lah cop semua bersalah terus, ndak tingu2 taw org yg cakap mcm tuh. cihhhh.
    #sabo je la dayang, sya pun nak cakap sabah + semnnjung lah kat blog. hihihi =p

  2. oits Kira, hahaha.. betul2. lagipun camna juga mau salahkan orang yg diam2 tp turut dipandang serong oleh pihak2 tertentu padahal org tu ndak bersalah pn. dehh, apa aku ckp ni. hahaha

    Achie : itula. sorg salah smua kena. dah tutup salah pn masi mau buka kesalahan tu. well..jgn terasa kt sapa2 sudah la.

    Achik : yup, kerana nila setitik rosak susu sebelanga. bukan smua yg buat salah pn tp dilayan mcm org bersalah.

    bro Qamarulz : haha.. pisang salai memang sedap. dah try dulu. :))

  3. haha. xpyh lah komen. nyawa-nyawa ikan dah blog tu sbnrnye. haha

    lama kan xtgur dyg.wish u always in the pink of health :D